-
De blokkades van het aanbestedingsrecht
Lees Publicaties/artikelen
In het huidige economische klimaat kan het voorkomen dat een onderwijsinstelling na gunning van een opdracht wordt geconfronteerd met een faillissement of een doorstart van de aanvankelijke opdrachtnemer. Het algemene uitgangspunt is dat overeenkomsten niet worden geraakt door een faillissement of een doorstart. Binnen het aanbestedingsrecht zijn de spelregels totaal anders. In dit artikel zullen wij de aanbestedingsrechtelijke blokkades inzichtelijk maken die van toepassing (kunnen) zijn bij een faillissement of een doorstart van een begunstigde opdrachtnemer en welke oplossingen binnen het aanbestedingsrecht beschikbaar zijn om een heraanbesteding te voorkomen.
-
Pro Mereor Contractmanagement
Lees Publicaties/artikelen
Zodra een contract tussen een onderwijsinstelling en een leverancier getekend is, dient het contract “gemanaged” te worden. Weet u of u van de leverancier datgene ontvangt wat hij in het contract heeft beloofd? Met contractmanagement houdt u de kwaliteit van de dienstverlening op peil, realiseert u besparingen en bewaakt u verplichtingen en afspraken die u contractueel heeft gemaakt.
-
De inkoop van overheidsopdrachten voor B-diensten op de schop!
Lees Publicaties/artikelen
Onderwijsinstellingen krijgen regelmatig te maken met overheidsopdrachten voor diensten zoals het inhuren van onderwijspersoneel (zoals uitzendkrachten) bij ziekte of langdurige afwezigheid ofwel (tijdelijke) personeelsverschaffing. Zulke overheidsopdrachten vallen in beginsel onder de reikwijdte van de Aanbestedingswet 2012 (hierna te noemen: Aanbestedingswet) en worden aanbestedingsrechtelijk bezien gekenmerkt als B-diensten.
-
Onderhands aanbesteden
Lees Publicaties/artikelen
Opdrachten onder de Europese drempelwaarde zijn uitgesloten van de werkingssfeer van de Europese aanbestedingsrichtlijnen. Dat wil niet zeggen dat u naar eigen inzicht kunt inkopen. Welke regels u moet toepassen, wordt in belangrijke mate bepaald door de geraamde waarde van de opdracht. Enkele feiten en tips om onderhands aanbesteden succesvol toe te passen binnen uw organisatie.
-
Uit de praktijk: Arbodienstverlening
Lees Publicaties/artikelen
Inrichting van de Arbodienstverlening door de werkgever Sinds 2005 hebben bedrijven meer vrijheid in de manier waarop zij arbeidsomstandigheden en arbodienstverlening/verzuimaanpak regelen. De zorgplicht is duidelijker bij de werkgever komen te liggen. Deze moet zelf zorgen voor een vitale organisatie waar werknemers veilig, gezond en gemotiveerd kunnen werken. Werkgevers hebben de keuze om de Arbodienstverlening zelf uit te voeren, een vorm van samenwerking met een Arbodienst aan te gaan (maatwerk), of om alles zo veel mogelijk bij het oude te laten (vangnet).
-
Uit de praktijk: Schoolmeubilair
Lees Publicaties/artikelen
Nieuw schoolgebouw? Nieuw meubilair! Een schoolbestuur in het westen van het land heeft voor een van zijn scholen een nieuw gebouw gerealiseerd. Nu moet er nog meubilair gekocht worden, dat past bij de eisen van het onderwijs. Het designbureau maakt een sfeerbeeld, gebundeld in een sferenboek.
-
Europese aanbesteding
Lees Publicaties/artikelen
Wanneer een overheid precies moet aanbesteden, staat omschreven in de wet. In het kort komt het erop neer dat een aanbestedende dienst verplicht Europees moet aanbesteden als:
- De opdrachtgever aanbestedingsplichtig is;
- De opdracht aanbestedingsplichtig is;
- Het bedrag van de opdracht hoger is dan de vastgestelde drempelwaarde.
-
Aanbestedingsprocedures
Lees Publicaties/artikelen
Voor Europees aanbesteden bestaan voor de overheid procedures die in de aanbestedingsrichtlijnen zijn omschreven. Als de aanbestedingsrichtlijn van toepassing is, is de algemene regel dat er een openbare of niet-openbare procedure wordt toegepast. Daarnaast kent de richtlijn ook procedures van 'gunning door onderhandelingen' (met en zonder bekendmaking) en de 'concurrentiegerichte dialoog'.
-
Ontwikkeling Europees aanbesteden
Lees Publicaties/artikelen
Europees aanbesteden is niet nieuw. De huidige regels met betrekking tot inkopen door de overheid zijn geïnitieerd in de 70'er jaren van de vorige eeuw, toen de eerste Europese regels ten aanzien van aanbestedingen zijn opgesteld. Ook al werden Europese aanbestedingen na de parlementaire bouwenquête voor het grote publiek ook gemeengoed, het aanbestedingsrecht zoals dat op nationaal en Europees niveau geldt vindt zijn oorsprong in 1993.
-
Rechtmatigheid
Lees Publicaties/artikelen
Overheidsopdrachten die boven de drempelwaarde uitkomen moeten Europees worden aanbesteed. Concreet betekent dit dat een aanbestedende dienst haar inkoopprocedures moet uitvoeren conform de EG-aanbestedingsrichtlijnen. Hieraan zijn voorwaarden verbonden.
-
Levenscycluskosten
Lees Publicaties/artikelen
Op 15 januari 2014 zijn door het Europees Parlement de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen aangenomen. Daarin is o.a. bepaald dat bij aanbestedingen het gunningscriterium ‘laagste prijs’ wordt vervangen door Life Cycle Costing (LCC).
-
Level playing field
Lees Publicaties/artikelen
Eén van de belangrijkste aspecten van het aanbestedingsbeginsel ‘gelijke behandeling’ is ‘level playing field’. De vertaling van level playing field is ‘eerlijk speelveld’; alle leveranciers (ondernemers) die inschrijven op een opdracht dienen gelijke kansen te hebben om de opdracht te winnen. Ofwel: de bijzondere aard van een aanbestedingsprocedure brengt met zich mee dat de gelijkheid tussen de inschrijvers niet mag worden doorbroken en een level playing field moet worden gehandhaafd.